اولین رکورد رصدخانه ملی ایران از اعماق آسمان منتشر شد


تصویر رصدخانه ملی ایران از برخورد دو کهکشان در صورت فلکی “آندرومدادر فاصله حدود 320 میلیون سال نوری رها شد. این دو کهکشانNGC169“و”CI 1559نامیده می شوند

این تصویر اولین ثبت شده از رصدخانه ملی ایران در یک نوردهی طولانی و از اعماق آسمان است که در اختیار عموم قرار گرفت. پروژه رصدخانه ملی ایران یکی از بزرگترین و پرافتخارترین پروژه های علمی کشور است که موفقیت آن در این مرحله بسیاری را شگفت زده و خرسند کرده است.

برخورد کهکشان ها

دو کهکشان که به عنوان “برخورد کهکشان هاآنها شناخته شده اند زیرا حاوی هسته فعال کهکشانی یاAGNهمانطور که از نامش پیداست، این دو کهکشان در طول میلیون ها سال به یکدیگر نزدیک می شوند و در اثر برخورد آنها می توان تصاویری باشکوه و دیدنی را ثبت کرد.

نیروی گرانشی بین این کهکشان ها باعث مشاهده جریانی از گاز، غبار و ماده بین آنها می شود. ستاره شناسان بر این باورند که با تجزیه و تحلیل رفتار برخورد کهکشان ها در تعامل آنها با یکدیگر، می توانیم بینشی در مورد تکامل کهکشان ها در طول زمان به دست آوریم.

به همین دلیل رصدخانه ملی ایران در اولین نمایشگاه خود به سراغ ثبت تصویر این دو کهکشان رفت. اما این رصدخانه مسیری پر پیچ و خم را طی کرده تا به این مرحله برسد و برای استفاده علمی آماده شود.

رصدخانه ملی ایران و اطراف آن

رصدخانه ملی ایران در 7 تیر 1400 با حضور مجازی رئیس جمهور وقت،حسن روحانی“و به دستور دکتر”حبیب خسروشاهی»باز شد و با مشکلات زیادی در مورد بازشو بدون آینه برخورد کرد. واضح است که رصدخانه بدون آینه عملا بی فایده است. گفتگوی اختصاصی دیجیاتو با دکتر خسروشاهی را در این مطلب می خوانید.

اما به گفته دست اندرکاران این پروژه، در تابستان 1401 آینه اصلی به رصدخانه منتقل شد و فعالیت های اولیه این تلسکوپ 3.4 متری بعدها آغاز شد. با این حال، اطلاعاتی در مورد فرآیند لایه بندی و انتقال آینه به رسانه ها ارائه نشد.

با این حال می دانیم که آینه این تلسکوپ تقریبی است 90 تن وزن و ضخامت دارد 18 سانتی متر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات آینه و دقت آن به این مقاله مراجعه کنید.

هزینه ها، جدول زمانی و مسیر رصدخانه ملی ایران

این پروژه علمی پرماجرا، به گفته مدیران آن، حدود. 200 میلیارد تومان هزینه دارد، اغراق آمیز 3600 متر «گرگش» در جنوب کاشان قرار دارد.

شناسایی رصدخانه ملی ایران حدود 6 سال طول کشید. از طرفی طراحی گنبد و تلسکوپ آن نیز 6 سال به طول انجامید. در نهایت ساخت آنها 3 سال طول کشید.

برای ساخت این تلسکوپ به جاده نیاز است 11 کیلومتر در دل کوه ایجاد شد تا بتوان تجهیزات را انتقال داد. ساخت این جاده نیز سه سال به طول انجامید.

این مجموعه با 40000 قطعه مکانیکی، 75000 قطعه الکترونیکی و 2000 متر فضای تخصصی طراحی شده و یکی از مهمترین امکانات علمی کشور است. اکنون با ثبت اولین نوردهی، امیدواریم تلسکوپ رصدخانه ملی ایران هر چه زودتر استفاده علمی خود را آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید